4 березня композиторові Володимиру Івасюкові виповнилося б 70…
— Як бачу десь знімки з фільму “Червона рута” чи з передачі “Алло, ми шукаємо таланти”, яку 1972-го знімали в Чернівцях, то зразу знаю, що то мої. Я ж тоді один мав дозвіл на зйомку, 12 плівок відзняв. Але вони розійшлися по газетах і журналах, ніхто автора й не вказує. Є пісні народні, а це фото народні, — усміхається редактор Чортківського районного радіо, що на Тернопільщині, Роман Островський, 59 років.
У 1970-х він працював на Чернівецькому державному радіо. Під час зйомок “Червоної рути” взяв автографи в Назарія Яремчука і Василя Зінкевича, а в Софії Ротару й Володимира Івасюка не брав.
— Хто ж знав, що вони такими відомими стануть, — стенає плечима. — Івасюк спочатку зняв, як тепер кажуть, аматорське відео на свою “Червону руту”. Приніс на телебачення плівку. Ідея музичного фільму на фоні Карпат сподобалася керівництву, й почалися професійні зйомки. А на передачі “Алло, ми шукаємо таланти” Івасюк давав інтерв”ю як автор “Червоної рути”. Був такий тихий, спокійний. Я тоді більше на ведучого Олександра Маслякова увагу звертав.
Музика і виконання: Володимир Івасюк, вірші: Богдан Гура Запис кінця 70-х років
Островський приятелював із Володимировим батьком Михайлом Івасюком.
— Як у мене народився син Ярослав, — згадує, — то Михайло Григорович одразу з коробкою цукерок прийшов привітати. Розказував, що його Володя ледь не осліп у роддомі. Замість очних крапель медсестра випадково закапала якийсь розчин кислоти. Добре, що встигли промити.
Про цей епізод Михайло Івасюк згадує у книзі “Монолог перед обличчям сина”. Дитині потрібно було терміново викликати лікаря з Чернівців, а це за 20 км. Батько побіг до секретаря Кіцманського райкому партії. “Усі дороги завіяні, ніяка машина не проїде”, — розвів той руками. Запропонував привезти лікаря саньми. Професор Радзиховський оглянув немовля і сказав Івасюкові-старшому: “Ви ходите в окулярах, а ваш син буде без окулярів. Розчин не пошкодив очні яблука, обпік тільки повіки”.
— Коли Івасюки переїжджали з Кіцманя до Чернівців, забули родинну колиску, — продовжує Роман Островський. — Цей дім купив дід Кароліни Куєк — співачки Ані Лорак. Так що її колисали в тій же колисці, що й колись Володимира Івасюка.
На стіні в кабінеті Островського висить ксерокопія тексту “Червоної рути”, написаного рукою автора. Під підписом присвята — “Мусі від Володі 15.9.70. ІІІ пара. Лекція по дермі” (з дерматології. — “ГПУ”). Поруч фото композитора та дівчини в національних строях.
— Копій тексту було багато, а от оригінал, написаний автором власноруч, є тільки в Марії Кравчук — нині в Чернівцях лікарем працює. Вона моя однокласниця, а також одногрупниця Івасюка в медінституті — звали її тоді Муся Соколовська. Володя був у неї закоханий і написав цю пісню їй, — пояснює Роман Островський. — Я в неї ксерокопію зробив.
Коли хоронили Володимира Івасюка, 29-річний тоді Роман Островський був в армії у Львові — відправили служити у війська спецпризначення. Як був, у військовій формі, пішов на кладовище.
— До могили, як до мавзолею Леніна, черга довжелезна, — згадує. — Добру годину треба було стояти. Аж тут мене відкликають убік: “Товаришу старший лейтенант, далі не йдіть. Там камера знімає, вас з армії виженуть”. А я що, до тої армії просився? Пішов далі. То тільки тою камерою людей лякали. Знімали і мене. Але нічого за те не було. Пам”ятаю, вінки були від Ротару, Мареничів.
Через півроку після смерті Володимира Івасюка його батько передав Романові Островському три плівки.
— Володя хорошим фотографом був. А ті плівки не встиг проявити. От Михайло Григорович і звернувся до мене. Але хотів, щоб про то ніхто не знав, бо ж Івасюка закатували перед смертю. Я попросив дозволу зробити ще по одній фотографії собі.
Гортає фото рідних композитора. Показує фотографію жінки в купальнику.
— Оце Таня Жукова. Вона у львівській опері співала. Михайло Григорович казав, це була остання дівчина сина. І вони із Володею збиралися одружитися. Потім говорили, що до смерті Івасюка причетні два чоловіки і жінка. А в цієї Тані батько був у високих чинах у КДБ, і вона нібито теж співпрацювала з органами. Так це чи ні, важко сказати. Знаю, що піснями Івасюка захоплювався композитор Олексій Екімян. Він був генерал-лейтенантом міліції, начальником московського карного розшуку. Збирався розслідувати обставини смерті Володі. Але сам загинув в автокатастрофі за нез”ясованих обставин.
“Тату, купи мені скрипку”
У буковинському містечку Кіцмань, де виростав Володимир Івасюк, музичної школи не було. А малий постійно просив батька, шкільного вчителя:
— Купи мені скрипку!
— Ще зарано, синку, мусиш підрости, — відповідав той.
— Тоді купи акордеон.
— Маленьких акордеонів немає в продажу. Є лише такі, що ти не піднімеш.
— Купи, я буду тільки дивитися на нього, — не вгавав син.
Михайло Івасюк зібрав 110 заяв батьків, які хотіли віддати дітей до музичної школи, і поніс до райкому партії. У травні до Кіцмані приїхали вчителі з обласного центру — прослуховувати дітей. Серед зарахованих до підготовчого класу був і 5-річний Івасюк-молодший. У 10 років хлопець написав свій перший музичний твір.
Денис МАНДЗЮК
1949, 4 березня — Володимир Івасюк народився у райцентрі Кіцмань Чернівецької області в родині вчителів
1966 — вступив до Чернівецького медичного інституту. Родина переїхала до Чернівців
1970, 13 вересня — прем”єра пісень Івасюка “Червона рута” і “Водограй” у передачі “Камертон доброго настрою”. Зйомки проводили на центральній площі Чернівців. Співав автор разом з учителькою музики місцевої школи Оленою Кузнецовою. У прямому ефірі їх побачила вся Україна. Невдовзі пісня з”являється в репертуарі вокально-інструментального ансамблю “Смерічка”
1971 — зйомки музичного фільму “Червона рута”. У головних ролях — Василь Зінкевич і Софія Ротару. Однойменна композиція стає лауреатом першого всесоюзного музичного фестивалю “Пісня-71”
1972 — продовжив навчання у Львівському медінституті. “Водограй” — серед лауреатів “Пісні-72”
1977 — вийшли платівки “Моя пісня” та “Пісні Володимира Івасюка виконує Софія Ротару”
1979, 24 квітня — зник безвісти. Через 24 дні тіло Івасюка знайшли повішеним у Брюховицькому лісі біля Львова
Автор: Олена ДЗІК
****
«Володя любив дивувати подарунками: на моє весілля подарував перстень з діамантом»
Легендарному українському поету і композитору Володимирові Івасюку 4 березня мало би виповнитися 70 років. Доля відміряла йому коротке життя. Але за свої 30 років Володимир Івасюк написав 107 пісень, 53 інструментальні твори. Мабуть, нема такої країни у світі, де би не співали його знамениту «Червону руту» чи «Водограй», «Я піду в далекі гори…» або «Два перстені». Він був талановитим з малої дитини. І не лише до музики. Яке мав дитинство, як вчився у школі, яким був сином і братом, журналістам «ВЗ» в ексклюзивному інтерв’ю розповіла рідна сестра композитора Галина Івасюк.
«Тато казав, що дитина, яка навчається музики, красти не піде»
— Пані Галино, пригадайте найяскравіше враження про Володю з вашого дитинства.
— Нам батьки подарували розкішне безтурботне рожеве дитинство. Попри те, що історія нашої сім’ї дуже складна. Батько повернувся після Печори, де відбув каторгу сім років, мама — із Запоріжжя, знала, що таке Голодомор і переселення. Але наші батьки оточили нас літературою, музикою… Та й сама Кіцманщина красива: ліси, степові місцевості, талановиті люди. У п’ятирічному віці Володя почав вчитися гри на скрипці. Тато заснував музичну школу у Кіцмані. Ходив від хати до хати і збирав підписи, щоб відкрити цю школу. Люди носили поліна, щоб діти і вчителі у тій школі не мерзли. Тато казав, що дитина, яка навчається музики, ніколи красти не піде. Тож наше дитинство — це навчання, музикаі розваги. Запам’яталися прогулянки лісами, де ми збирали гриби. Під час прогулянок тато нам розповідав, що таке репресії, але подавав це в доступній для дітей формі. Запитували, що робив на Печорі. Тато пояснював у напівгумористичній формі. Скажімо: «На Печорі мені окуляри розбили. Уявляєш? Доводилося читати без окулярів, що було складно». І відразу додавав, що якісь злодії у нього вкрали мешти, але у злодія, казав, така професія. Добре, що взагалі нам щось розповідав про Сибір. Ми були настільки «підковані» цими розповідями, що на першому курсі медінституту могли сказати одногрупникам: «Неопалима купина» буде вилучена з продажу. Купіть, доки вона ще є”. Тато досконало знав шість іноземних мов.
— Чим займалися після уроків?
— У нас, крім Володі, було ще два двоюрідні брати. Ми з Оксаною (молодша сестра) мали виховання, як хлопчики: стріляли з рогаток, вміти вилізти і спуститися з граба, стріляти з лука. Мама нас навчила добре плавати. Ми збиралися цілою вулицею після уроків і грали вулиця з вулицею у «вибивали» (гра з м’ячем), у скакалки та інші дитячі ігри. Взимку санкували. Наш сусід зробив сани на вісім осіб. Ми їх назвали «тарандайка». У горах збирали перші весняні квіти. Сині проліски у нас називали бриндушками. Збирали їх оберемками.
— Продавали?
— Та що ви? Де у Кіцмані можна продати бриндушку? Мамі приносили цілі оберемки.
— Чим Володя вирізнявся серед інших?
— Своєю ретельністю. Добре вчився. Так само добре поводився. Мені запам’яталися наші поїздки у Бердянськ, де жила мамина сестра. Там займалися підводним плаванням. Любили йти з наметами у гори. Це було, коли відпочивали у Криму. Володя казав: «Що вполюємо, те й наше». Тобто те, що піймали у водоймі, те й мали їсти. За три дні вполювали одну рибину і кілька мідій. Я сіла на величезний камінь і гірко плакала. Мусила їсти тверді, як каменюка, яблука, але такою була умова нашого полювання.
— Володя був старшим на два роки. Виховував вас, як старший брат?
— Аякже! Запитував, що я прочитала. Те саме питав і в Оксани. Обурювався, коли ми щось не прочитали, казав: «Та я у твоєму віці батькову бібліотеку три рази перечитав». Не сварив. Достатньо було подивитися на нас своїми синіми очима і запитати: «Як?». Ми всі добре вчилися. Це був золотий період, коли діти поважали вчителів, а вчителі дітей.
— Який у Володі був улюблений предмет?
— Гуманітарні предмети. Ми вчили точні у тому обсязі, який вимагала програма. Володя любив малювати. Ходив на гурток з малювання. Малював аквареллю і олівцем. Мій син знайшов невеликий портрет нашого батька, намальований пастеллю. А ще Володя займався фотографією. І ще пошив з мішка грушу, набив її тирсою, причепив у садочку і так «боксував». Хотів мати гарні плечі.
— Яка у нього була найкраща риса характеру?
— Доброзичливість. Великий пошанівок до батьків, любов, повага і мудрість до сестер. Його щедрість була безмежною. І велика уважність. Нас виховувала няня Міля — Магдалена Порфирівна Колотилюк. Міла прожила у нашій сім’ї 45 років. Уявіть собі, як їй було з нами, що вона нас не покинула?! Мій тато хотів її видати заміж, вона ледь не розплакалася, сказала, що її сім’я — це ми.
— Пані Галино, ви також вчилися у музичній школі, але не по класу скрипки, а віолончелі. Чому на віолончелі?
— Так хотів тато. Він казав, що віолончель — це голос людини. Директор музичної школи річні академконцерти (іспити. — Авт.) проводив у Будинку культури Кіцманя, всі ґазди і ґаздині йшли дивитися на своїх і сусідських талановитих дітей. Академконцерт міг тривати понад п’ять годин. Кіцманщина — багата на таланти. Звідти вийшов Дмитро Гнатюк, у Мамаївцях працювала Віра Лебедова, там народився знаменитий тенор Європи Орест Руснак.
< figure class=”tm-figure uk-align-center uk-text-center juimage nothumb ju juimg-article” role=”group”>
У родині Івасюків усі діти музиканти: Володя – скрипаль, Галина – віолончелістка, а наймолодша Оксана – піаністка
— Але Володя не лише вчився у музичній школі у Кіцмані, а в Києві, у школі для особливо обдарованих дітей…
— Він там провчився лише семестр. Його там перевели на альт. Скажу щиро: не впевнена, чи могла би свою дитину, яка вчиться у восьмому чи дев’ятому класі, відпустити кудись на навчання. А ще так далеко! Щоб він поїхав вчитися до Києва, наполягали кіцманські викладачі музики. Але коли ми зустріли Володю через кілька місяців у Чернівцях на вокзалі, можна було знепритомніти: худий, з запалими щоками. Бабуся Олександра (татова мама) сказала батькові: «Михайлику, я звідси не вийду доти, поки не скажеш, що Володя більше до Києва не поїде». І Володя не поїхав.
«Своїми дівочими проблемами ділилася тільки з ним»
— Перше кохання, як правило, трапляється у підлітковому віці. Коли Володя вперше закохався?
— Він був закоханий у Люду Шкуркіну. Вона була на рік молодша. Володя створив ансамбль «Буковинка», і скрипалька Люда увійшла у склад цього ансамблю. Це було взаємне кохання. Коли Люда навчалася пізніше у театральному інституті імені Карпенка-Карого, Володя їздив на її дипломну роботу. У нас досі збереглася одна з останніх фотографій Володі, на якій він, 30-річний, і Люда йдуть вулицею Кобилянської у Чернівцях. Вони планували одружитися.
— Це було кохання усього його життя?
— Важко сказати. Були різні періоди. І у нього були ще якісь захоплення, та й у Люди також.
— Але свою легендарну «Червону руту» Івасюк присвятив зовсім іншій дівчині?
— Це Володина одногрупниця з медінституту Марія Соколовська. Він написав вірш і сказав: «Мусь, це я тобі написав». Вони мали дружні стосунки.
— А яким Володя був кавалером?
— У нього було закохано багато дівчат. Його блакитні очі, мабуть, не одну зводили з розуму. Коли ми вчилися в медінституті, паралельно вчилися у музучилищі. І ходили на танці, які проводили у цьому училищі. Там був викладач з музлітератури, який казав, що кожен музикант є ритмічний і повинен вміти гарно танцювати. Володя танцював прекрасно.
— Чим найбільше вас вразив Володя? Про який випадок ніколи не забудете?
— Це був 1977 рік, коли він привіз отой гігант (платівку. — Авт.). «Софія Ротару виконує пісні Володимира Івасюка». Він стояв такий зніяковілий, такий зворушений, і ті його очі блакитні… Каже: «Я щось зробив». Сказати, що був щасливий, — то не те слово.
— Ви були з ним такі близькі усе життя?
— Так. Своїми дівочими проблемами ділилася тільки з ним. Не з батьками, а з Володею. Він мені казав: «Галю, ми все зробимо. Ти у мене будеш лялюня, найкраща». А якби я сказала, що хтось мене образив, тому би настала чорна година. Він нас, сестер, дуже любив. Їздив відпочивати чи з концертом, мене і Оксану завжди брав зі собою. Ми з Оксаною були як хвостики.
— Кажете, був дуже щедрим…
— Не те слово. Робив подарунок не лише мені, Оксані чи мамі, міг подарувати щось коштовне виконавиці за добре виконану його пісню.
— Знаємо, Володя їздив на фестиваль у Сопот і брав вас зі собою.
— О, ця поїздка мені запам’яталася на все життя. Ми не їхали, як учасники делегації, а за власні кошти. Нам дозволили перевезти 900 рублів. Перші три ночі прожили у готелі, а потім через дорожнечу номера нас забрали до себе українці, які жили у Сопоті. Коштів, які нам не «з’їв» готель, вистачило, щоб поїхати у Варшаву, Краків і у Перемишль. Мені пощастило, що я побачила Польщу, бо такий був у мене брат. Пригадую, диригент Генріх Депіг обмацав Софію Ротару і каже: «Боже, а де ж у тебе голос той береться?». І запитав, чи приїхав з Софією композитор, який написав «Водограй». Ротару показала на Володю, мовляв, ось він. Генріх був шокований, що перед ним Івасюк — молодий хлопець, а не старший пан, як він собі його уявляв. Для нас це був надзвичайний успіх, бо вперше українська пісня прозвучала на міжнародному пісенному фестивалі.
— Це правда, що Софії Ротару, коли вийшов цей диск-гігант, Івасюк подарував перстень з діамантом?
— Правда. Софія ще тоді сказала: «Мене з цим перстенем і поховаєте». Досі його носить.
Улюбленою співачкою Володимира Івасюка була Софія Ротару
— А татові Володя подарував машину?
— Це неправда. У нас машини ні у кого не було. Тато ніколи не водив машину. Володя також не водив машину. Першу машину, яка з’явилася у нашій сім’ї, тато подарував мені, коли я народила другу дитину. І це вже було після смерті Володі. Тато тоді написав: «Написав баладу і купив Галинці «Ладу».
— Софії Ротару подарував перстень, а вам який найкоштовніший подарунок зробив?
— На моє весілля — перстень з діамантом. А мамі подарував перстень з бурштином. У нас було таке правило: ми отримували стипендію і віддавали усі гроші батькам. Кошти, які були нам потрібні, виділяли батьки. Стипендія тоді була 28 рублів. А батьки на кожного з нас на місяць витрачали понад 100 рублів. Володя завжди був дуже щирим, навіть коли не мав великих можливостей. Я студенткою мріяла про сережки. Купила собі срібні сережки з позолотою за 4,50 рублів. Володя подивився на них і промовчав. А через півроку Володя приніс золоті сережки зі словами: «Поміняй, будь ласка. Хочу, щоб ти носила красиві сережки». А на випускний вечір у медінституті купив мені у чековому магазині модні костюмчик і босоніжки. Сказав: «Щоб ти була красотуля!». Любив дивувати подарунками.
— Володя почав писати музику у ранньому дитинстві. Першою була «Колискова для Оксанки», коли йому виповнилося 11 років…
— Трошки більше. Це був один з перших його творів. Але першим серйозним твором була пісня «Я піду в далекі гори». Ми тоді були на Говерлі. Володя надихнувся горами, і з’явився цей шедевр. Це було на третьому курсі.
— У 20-річному віці на Володимира Івасюка обрушилася слава. Як він ніс цей тягар? Не мав зіркової хвороби?
— Тоді одномоментно Буковина дала світові багато талантів — Зінкевич, Яремчук, Ротару, але на нікого з них не впала зіркова хвороба. Справжні таланти не мають часу на такі хвороби.
— Володя вчився у Чернівцях у медінституті, але його відрахували вже на першому курсі. Що то був за скандал?
— Це була дуже важка і драстична історія. Володя тоді вчився у десятому класі. Хлопці ввечері гуляли поблизу райкому партії у Кіцмані. Колись там стояв пам’ятник Сталіну. Згодом Сталіна зняли і встановили погруддя Леніна. Бюст був гіпсовий. Хлопці закинули шапку на голову Леніну. А коли хотіли її зняти, потягнули, і погруддя впало й розбилося. Це була випадковість. Але уявіть наслідки. Наступного дня казали, що то диверсія бандерівців. Коли ж довідалися, хто це зробив, усіх хлопців посадили на 15 діб. Поголили голови. Директор Кіцманської школи Ніна Цибульська казала, що бере усю відповідальність на себе, а секретар райкому щодня телефонував у деканат університету і запитував, чому досі працює в університеті Михайло Івасюк. «У Сибір його», — кричав райкомівець. Володя у школі вчився на відмінно, але через цей випадок за поведінку отримав «чотирку». Відповідно, золотої медалі йому не дали. Ми думали, що на цьому покарання закінчилися. Володя після закінчення школи подав документи у медінститут і вступив. А 1 вересня, коли на урочистих зборах сидів увесь курс, зайшов ректор в аудиторію і сказав: «Серед нас є ворог народу — Володимир Івасюк». І того ж дня, 1 вересня, його виключили з медінституту.
— І що він робив?
— Пішов працювати слюсарем на завод «Легмаш». Через рік знову склав іспити у той самий медінститут. Став студентом, і його відразу призначили старостою групи.
— Володя закінчив медінститут і лише тоді вступив у консерваторію? Чому не відразу, адже музику любив понад життя?
— Таким було наше рішення. Колись тато нам розповідав про лікаря-рятівника зі Сибіру. Нам це запало, і ми з Володею вирішили стати медиками. Але медики лікують тіло, а музика — душу.
«Таксисти, як чули, що їдуть на похорон до Івасюка, не брали грошей»
— Скоро буде 40 років, як серед нас нема Володимира Івасюка. Дехто схиляється до думки, що його вбило не КГБ, а звичайний рекет, бо вимагали у нього гроші…
— Версій Володиної смерті багато. Досі ведеться слідство. Вірю, колись стане відомо, хто це зробив. Пригадую, минуло два місяці після похорону, зателефонував мені один чоловік і каже, що треба зустрітися. Коли зустрілися, представився працівником КГБ, казав, що має до мене прохання. Хотів, щоб я виступила на цвинтарі і попросила людей не ходити на могилу. Мовляв, збираються люди, правлять панахиди… Знаєте, що я йому відповіла? «Скажіть мені, будь ласка, якби ви поховали свого сина чи улюбленого брата, ви би йшли виступати на його могилі?».
— На похорон було категорично заборонено йти.
— Так, погрожували виключити з інституту. Людям, які працювали, погрожували звільненням з роботи. Ростислава Братуня за виступ на могилі через місяць зняли з голови Спілки письменників. Таксисти, як чули, що їдуть на похорон до Івасюка, не брали грошей. А музиканти у день похорону не грали у ресторанах.
Розмовляли Наталія Балюк і Галина Ярема.
Фото з родинного альбому Галини Івасюк.