Чи відомо, хто її автор і з якого часу нею моляться? Чи є інші молитви до Святого Духа? Коли саме моляться “Царю Небесний”? І чи вимагається, аби кожен християнин знав цю молитву? Автор: Євген Заплетнюк, священик, місіонер, публіцист
Не дивлячись на те, що Бог християн – Бог у Трійці Єдиний, і онтологічно розділяти між собою творчі іпостасі не допустимо, все ж, наша традиція допускає особливі молитовні звернення, адресованій кожній з осіб Пресвятої Тройці. Існують чимало молитов, звернених як до Пресвятої Трійці, так і до Бога Отця, до Спасителя нашого Ісуса Христа та до Святого Духа поокремо.
Найвідомішою молитвою-призиванням Святого Духу є коротка молитва, яка починається словами «Царю Небесний». Цю молитву читають або співають перед початком усякого доброго діла, перед навчанням, на початку молебнів та різних богослужбових чинів добового кола чи треб.
З’явилася ця молитва в повсякденному церковному вжитку запозиченою з Мінеї. Насправді, – це стихира шостого гласу на стиховних великої вечірньої свята П’ятидесятниці. Історія її появи мало відома. Знаємо лише, що з’явилася вона не раніше VIII–IX століття, а Царгородському церковному уставу IX століття вона ще була не відома.
Давайте коротко поміркуємо над змістом цієї молитви.
Царю Небесний, Утішителю, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш‚ Скарбе добра і життя Подателю, прийди і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші.
Царю Небесний – цими словами ми свідчимо, що Святий Дух – Третя особа Пресвятої Тройці, разом із Отцем і Сином, є Одним Богом, невидимим Царем Неба та Землі – всього сущого.
Утішитель – Названий так Ісусом Христом Святий Дух є джерелом нашої втіхи в скорботах і бідах, відрадою в хвилини печалей.
Дух Правди – Святий Дух Божий є джерелом усякої Істини та Правди,подає нам все корисне й те, що нам потрібно для спасіння душі та тіла.
Що всюди єси та все наповнюєш – за своєю природою Святий Дух – всюди присутній, не залежить від простору та часу. Є завжди поруч нас, бачить наші умови,знає про потреби та завжди посилає нам Свою благодать.
Скарбе добра і життя подателю – справжнє добро та сенс життя ми отримуємо лише від спілкування зі Святим Духом. Жодне людське добро не можна назвати добром, якщо воно не освячене Богом. І жодне людське життя не освячене Святим Духом не можна назвати повноцінним життям, життям людини в повноті.
прийди і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни – ми визнаємо, що коли грішимо, то перебуваємо без Бога. А тому просимо Його прийти до нас, очистити та освятити нас.
і спаси, Благий, душі наші – основна мета життя християнина на землі – спасіння безсмертної душі, яке досягається співпрацею людини та Бога. У останньому проханні молитви ми просимо Благого (Доброго) Бога зробити нас гідними Царства Небесного.
Амінь – Істинно так і є, це правда.
Від дня Пасхи до Вознесіння замість молитви «Царю Небесний», там де це належить, слід читати тропар Великодня «Христос Воскрес із мepтвих…». Зате від Вознесіння до Дня Святої Трійці – єдиних 10-ть днів у році – ця молитва не читається взагалі.
Безперечно, кожен християнин із самого дитинства вивчаючи православні молитви, однією з перших своїх молитов напам’ять вивчає саме молитву до Святого Духа. Здається, саме її вивчають одразу після «Отче наш» та «Богородице Діво». Якщо людина веде активне церковне життя, часто відвідує богослужіння, читає ранкове та вечірнє правило з молитовника, то молитву «Царю Небесний», зрештою, як і багато інших молитов спеціально вчити не потрібно вони закарбовуються в пам’яті з дитинства та на все життя.
Будемо прагнути, щоб через розумове вивчення цієї молитви – через розуміння змісту, ми навчилися бачити її містичну силу. А Святий Дух, Утішитель, через неї освячував нас у кожній добрій справі.
Цікаво, що покладену на музику, з дещо переробленим текстом молитву «Царю Небесний», українські «пластуни» вживають як загально вживану молитву, використовуючи її там, де за звичаєм належить помолитися. Зокрема цю молитву співається в усіх Пластових таборах зранку і ввечері.